Weer alleen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu Weer alleen - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu

Weer alleen

Door: Robin en Maayke

Blijf op de hoogte en volg Robin en Maayke

15 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Auckland

(R) Op moment van verschijnen van het vorige verslag was de uitkomst van de vistrip op Lake Taupo nog niet bekend. De uitslag was 9-0 in het nadeel van de forellen, waarvan er zes boven de 45 cm. Op zo’n klein bootje is het best moeilijk om geen getuige te zijn van de genadeslag om de forel uit zijn lijden te verlossen. Aangezien er per vissende persoon 3 forellen meegenomen mochten worden ging Maayke met haar vingers in haar oren voor op de boot staan om maar niets mee te krijgen van de ‘slachtpartij’. Al met al heeft ze later toch met smaak van het resultaat gegeten. Om de ’echte’ vissers te overtuigen dan wel lichtelijk jaloers te maken zijn er wat foto’s bij dit artikel geplaatst.
Na Taupo was het een kort ritje naar Roturua, onze volgende bestemming. Rotorua is bekend om de vulkanische activiteit, geisers en bronnen met bijbehorende stank.

(M) Robin heeft uiteraard zijn best gedaan maar kon niet met de zwavelbronnen concurreren. Voor diegenen die niet weten hoe zwavel ruikt: laat een week of vier een ei chambreren in de vensterbank ofzo en je weet wat ik heb moeten doorstaan. Na deze welriekende ervaring was het weer tijd om een bezoekje te brengen aan Ralph en Jody in Tauranga. Daar konden we mooi een nachtje gratis kamperen en natuurlijk mochten we ook gewoon aanschuiven bij de avondmaaltijd. Als dank heeft Robin Ralph nog een paar uur meegeholpen met het binnenzetten van bijenkorven. Dit moest na bijenbedtijd gebeuren omdat de korven nog vol honing zaten en de bijen uit andere korven pissig zouden worden als ze daar niet bij konden.

(R) Ik ben bang dat het boek over camper rampspoed nog lang niet uit is: we hebben wéér een gescheurde cilinderkop, veroorzaakt door een lekke waterpomp. Na de eerste week hoorden we af en toe borrelende geluiden. Na onze ervaringen in Australië baarde ons dat zorgen dus de Bongo mocht meteen naar de garage. Daar hebben ze van alles getest maar de diagnose was op dat moment dat er niks aan de hand was. Jammer genoeg bleef het borrelen aanhouden en vorige week hebben we het Nieuw-Zeelandse equivalent van de ANWB er eens goed naar laten kijken en toen werd onze nachtmerrie waarheid: een ‘cracked head’. Schijnbaar een veelvoorkomend probleem bij Mazda type Bongo. Maayke was zo geschokt door dit nieuws dat één van haar eerste reacties was om tegelijk met mijn ouders huiswaarts te keren en de rest van het sabbatical maar in de achtertuin door te brengen, lekker veilig en weinig kans op scheurende cilinderkoppen…gelukkig ben ik wat standvastiger. De monteur had echter een beter plan: geen dure vervanging van de cilinderkop maar een relatief goedkoop goedje in het systeem dat alle lekken dicht en ons hopelijk nog een paar maanden op weg houdt. Als laatste kan ik nog toevoegen dat als je auto na de wasstraat niet meer start, het waarschijnlijk alleen een losse accukabel is. Nog één keer en we komen ook in Nieuw Zeeland op de zwarte lijst van de wegenwacht.

(M) De laatste bestemming op het verlanglijstje van Robin’s ouders was het schiereiland Coromandel. Naar onze mening het mooiste deel van het Noordereiland; heuvelachtig, groen en volop prachtige zandstranden. Eén van de stranden die we hebben bezocht is Hot Water Beach. Als je daar bij eb een gat graaft komt er gloeiend heet water boven borrelen. Er wordt daar massaal gegraven en samen met het koude zeewater kun je zo je eigen kuil met aangenaam badwater creëren. Het leek dus net een Zeeuws strand in de zomer en je verwachtte ieder moment in het Duits te worden aangesproken.

(R) Na een gezellig samenzijn van bijna drie weken is de tijd aangebroken om de reis alleen voort te zetten. Pa en ma van den Beemt gaan terug naar Nederland en beginnen al vast te sparen voor de volgende grote reis.Wij moeten nu zelf gaan verzinnen wat we iedere dag gaan eten en erger nog: het ook weer zelf gaan bereiden. De ouwetjes hebben zich prima vermaakt en we zullen ze missen.

• 15 Januari 2008 - 09:57

Marijke Kort-Bakker:

Hallo beiden,

Weer zo veel meegemaakt. Is er in jullie hoofd nog plaats voor nieuwe indrukken?
    Groeten,
    Marijke

• 15 Januari 2008 - 10:43

Claudia:

he Maayke en Robin,

Nou van mij mogen jullie best de rest v. jullie sabbatical i/d achtertuin doorbrengen, gezellig! X Claud

• 15 Januari 2008 - 10:52

Stans:

keep up the spirit!
    dat hebben jullie heel goed geleerd op deze bijzondere reis. heel erg inspirerend om te lezen. blijf genieten!!

• 15 Januari 2008 - 18:53

Pieter:

Wat beleven jullie toch veel op die geweldige trip, ik ben gewoon jaloers. Alleen die autopech....
    Veel plezier de komende tijd! Groeten, Pieter

• 16 Januari 2008 - 07:55

Kobus:

Robin, de redactie van Checkpoint (hét veteranenblad van NL) belde me nog met de vraag of ik je kon overhalen om jullie belevenissen in het blad te mogen plaatsen. Ik heb ze weinig hoop gegeven. Succes verder daar en denk eraan, elke dag daar is een dag dichter bij jullie terugkeer in NL (maar hier is het ook leuk hoor, mwoehahaha).

Groeten!

• 26 Januari 2008 - 17:31

Jeroen:

Leuk om te lezen, krijg alleen wel kriebels om ook weer terug te gaan naar Nieuw Zeeland...het is zo mooi daar! Geniet ervan!

Robin en Maayke

Robin en ik hadden een tijdje geleden besloten dat we voordat we de leerplicht echt niet meer kunnen ontlopen (in Duitsland begint die bij zes) nog een keer langer naar Australië en Nieuw-Zeeland wilden. Jammergenoeg wilde Defensie niet met dit plannetje meewerken en dus zit Robin nu voor een halfjaar in Mali en gaan Jelle, Evy en ik vandaag met ons drieën via Dubai naar Brisbane. Daar zullen we eerst een tijdje verblijven bij vrienden die we kennen uit Duitsland, waarna we met een campertje via Canberra naar Melbourne zullen trekken en vervolgens naar Nieuw-Zeeland vliegen. Behalve de vliegtickets hebben we nog niks vastgelegd, zo zijn we lekker flexibel en zien we wel waar we uitkomen. Begin maart gaan we weer terug want we willen natuurlijk niks van Robin's verlof missen!