De reünie - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu De reünie - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu

De reünie

Door: Robin en Maayke

Blijf op de hoogte en volg Robin en Maayke

06 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Taupo

(Robin) Het is al weer een tijdje geleden dat we onze weblog hebben bijgehouden, daarom is het verhaal iets uitgebreider met wat meer foto’s. Jullie hoeven je geen zorgen te maken dat er iets is gebeurd, we zijn nog steeds bij elkaar, sterker nog: we hebben inmiddels versterking gekregen van mijn ouders.

Kerstavond hebben we doorgebracht in het reuze gezellige hotel Ibis op Sydney Airport om de volgende ochtend om 6 uur naar Auckland (Nieuw Zeeland) te vliegen. Het is zeer moeilijk, voor mij trouwens altijd moeilijk, om in de kerstsfeer te komen midden in de zomer. In het vliegtuig kregen we wel een glaasje champagne aangeboden maar dat hebben we gezien het vroege tijdstip maar overgeslagen. Op uitnodiging van Ralph en Jody, die de afgelopen anderhalf jaar op onze camper hebben gelet, hebben we bij hun in Tauranga Kerst gevierd. Jody had van alles klaar gemaakt en geheel in de geest van de Kerstgedachte had haar vader een lammetje geslacht. Is weer eens wat anders dan konijn, hoewel Maayke ook dit niet heeft gegeten. Ralph en Jody wonen in een zelfgebouwd chalet bij haar vader op de boerderij en verdienen de kost als imkers. Op zo´n boerderij in Nieuw Zeeland gaat het er iets anders aan toe dan in Nederland, dat bleek wel uit het feit dat hun hond Lucky op een lekker bot lag te kluiven. Dat kwam niet uit de dierenwinkel, hij had een twee maanden dood kalf gevonden, dat iets te ondiep was begraven. Wij dachten altijd dat Klimt uit zijn bek kon stinken…

Met het campertje, een Mazda Bongo uit 1997, leek op het eerste gezicht alles in orde, totdat we bij de keuring kwamen. Daar waar je in Australië jarenlang met een verbrijzelde voorruit en een halve kangoeroe op de bumper mag doorrijden werd onze camper afgekeurd vanwege zeer geringe steenslag. Het was zo klein dat wij vol goede moed naar de ‘Carglass’ reden om daar te horen dat je absoluut geen steenslag in het zicht van de bestuurder mag hebben, het ook niet meer te repareren was en dat er een nieuwe voorruit in moest à $ 400,00!!! Oh ja, ze hadden hem ook niet op voorraad, dus dat zou nog een weekje gaan duren.. Omdat we toch naar Auckland gingen om mijn ouders op te pikken heeft hij wel geregeld dat we een dag later bij een kennis van hem terecht konden en daar was het ook nog $50,00 goedkoper. Een goed begin is het halve werk, want we hebben nu ook een koelvloeistof lek en één van de V-snaren laat van zich horen. Ik hoop na het volgende garagebezoek het hoofdstuk der camperverhalen nu definitief te sluiten.

(Maayke) Morgen is het zover. We leveren eerst de camper af bij de garage en dan, om de tijd te doden, gaan we drie uur lang met een bootje op Lake Taupo varen. Ien en ik gaan een beetje luieren in de zon met een boekje maar Robin en Ad zullen proberen forellen te vangen. Wat ze vangen gaat mee voor de avondmaaltijd maar voor de zekerheid hebben we maar alvast worstjes voor bij de bloemkool gekocht…

De dagen voor Oud en Nieuw hebben we het gebied ten noorden van Auckland bezocht. Er zijn twee wegen die naar het uiterste noorden van Nieuw Zeeland leiden, de ene is een gewone verharde weg, de andere gaat 90 mijl over het strand (90 Mile Beach, heel verrassend). We hebben maar gekozen voor de eerste mogelijkheid. Ad en Ien mochten met hun huurcamper sowieso niet over het strand rijden en het leek ons ook beter om maar geen risico te nemen met de Bongo. Zou wel weer leuke verhalen en foto’s hebben opgeleverd als we vast waren komen te zitten in het zand of gewoon waren weggespoeld door het zeewater.

(Robin) Bij Cape Reinga, het uiterste puntje van Nieuw Zeeland, zijn de zogenaamde Giant Sand Dunes, duinen ter hoogte van de Cauwberg, waar je vanaf kunt surfen. Russell was de volgende stop en daar hebben we ons voorbereid op een spetterende oudejaarsnacht. De hele namiddag oliebollen staan bakken en champagne koud gezet. Omdat we overdag in the Bay of Islands hadden gezeild, begonnen bij mij de luikjes echter al vroeg dicht te vallen. Goed voorbeeld doet goed volgen, want na het vuurwerk lag iedereen om half 1 op bed. Voor mij natuurlijk niets nieuws, maar Maayke had er zich er iets meer van voorgesteld.

(Maayke) Ik wist wel dat het geen bruisende oudejaarsavond zou worden, dat lukt toch het beste als je tot ’s ochtends vroeg in Boerke kan hangen, maar dat Robin en Ad al om 10 uur lagen te snurken sloeg wel alles. Ien en ik hebben ze ook gewoon om half 12 wakker gemaakt en gedwongen om tot na middernacht wakker te blijven. Vuurwerk mag in Nieuw Zeeland alleen maar georganiseerd worden afgestoken, dus ook in dat opzicht was het maar een saaie bedoening. We lagen dus vrij vlot na de jaarwisseling in bed en zijn vervolgens nog wel tot half 4 wakker gehouden door lui die al vanaf 12 uur ’s middags op de camping zaten te zuipen. Happy New Year!

De afgelopen dagen hebben we wat toeristische highlights op het Noordereiland bekeken en gisteren hebben Robin en zijn ouders de Tongariro Crossing gelopen, een zware maar prachtige tocht van 18 kilometer door vulkaanlandschap. Ikzelf heb de hele dag heerlijk ziek in bed gelegen, koppijn en kotsen, waarschijnlijk hoogteziekte. Gelukkig heb ik de tocht 4 jaar geleden al gelopen maar ondanks dat ik geen berggeit ben, had ik hem graag nog eens gedaan. Misschien later deze reis, we hebben nog tijd zat.
Robin’s ouders vliegen volgende week maandag weer terug naar Nederland en dan zullen Robin en ik wat tijd door gaan brengen op het Zuidereiland. Op 1 maart geven Ralph en Jody een groot feest vanwege hun 40e verjaardag dus dan parkeren we de camper een paar dagen bij hun op de boerderij in Tauranga. Robin is ook al uitgenodigd om dan mee op zwijnenjacht te gaan en ik vermaak me wel een paar dagen met de hond, kat, geiten, schapen en de bijen.

Naast het veel aangenamere klimaat is het ook zo heerlijk dat je hier niet, zoals in Australië, van die belachelijke afstanden hoeft af te leggen om ergens te komen. Wat ons betreft staat Nieuw Zeeland nog steeds op nummer 1!

• 06 Januari 2008 - 09:52

Jaap,Jenny & Kids:

Hallo Daar!
    we hebben jullie blog weer met veel plezier gelezen!
    Het oud en nieuw was voor jullie dus kort maar geloof ons het was hier iets te lang!! om 4 uur snachts liep er nogal veel jeugd met vuurwerk pistolen rond om vervolgens constant te knallen! nachtrust zat er niet in...
    Maar in ieder geval op naar een Gezond en Gelukkig 2008!!!
    Dikke kus Jaap,Jenny,Ismay & Noa Lyn

• 06 Januari 2008 - 11:28

Myranda:

Klinkt allemaal weer heel goed. Leuk begin van het nieuwe jaar zo aan de andere kant van de wereld. Boerke is toch failliet dus daar had je niet voor hoeven thuis te blijven!

Groetjes, Myranda

• 06 Januari 2008 - 13:36

Jan En Esther:

Ha Robin en Maayke,

Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Wij hebben het met Klimt tijdens Oud & Nieuw met veel champagne en vuurwerk iets later gemaakt. We waren bij vrienden die hier vlakbij wonen en daar werd meneer natuurlijk weer door iedereen geknuffeld!Handig trouwens dat jullie een jachttraining met de honden hebben gevolgd, ik heb nog nooit een hond zo stoer zien rondlopen om 12 uur! Rond een uur of 4 lagen we weer op bed. De volgende dag waren we dus net op tijd fris voor de nieuwjaarsborrel...

Groetjes Jan en Esther

• 06 Januari 2008 - 13:54

Henk En Dinie:

Vanuit een vbeel kouden Nederland ook het allerbeste vboor het nieuwe jaar.
    Robin: veel succes "op de zwijnen", ben afgelopen zomet zelf voor de 1e keer geweest in de Eiffel. Helaas niets geschoten doch wel een ehel belevenis.

Groeten

Henk en Dinie

• 06 Januari 2008 - 16:13

Janneke&sander:

Hallo beiden!Natuurlijk nog de beste wensen..bij ons in Zwiterland zeggen ze: alles guete im neues ( met de Zwitserse tongval dan he). We lezen met veel plezier jullie verhalen en een deel komt Janneke nog heel bekend voor. Heel veel plezier verder en tot een volgende keer!

pee es: nog een leuk nieuwtje onze kant: met oud en nieuw ben ik (Sander) op mn knieen gegaan en Janneke heeft ja gezegd!! T zal dus zeker wel een goed jaar worden!

groeten

• 06 Januari 2008 - 18:59

Ali En Merel:

Gelukkig nieuwjaar lieve wereldreizigers!!
    Wat fijn om jullie verslag te lezen. Hier was het ook erg gezellig, al moet je je van Boerke niet te veel voorstellen. Doordat het 3 januari dicht ging was het niet echt een wild feest. Maar het koken en borrelen bij Bryan en Wendy was erg gezellig! Volgend jaar zijn jullie er weer bij en voor Turkije tellen we jullie ook al weer mee.
    Veel plezier daar!!

Liefs, Ali en Merel

• 06 Januari 2008 - 19:54

Esther Aben:

Hallo buurtjes,

Voor jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar!!! Op de foto's te zien zijn jullie heerlijk aan het genieten!!!! Goed zo!!! Hier is alles oke, Jimmy eet zijn vlees goed op maar brokjes daar is hij niet zo happig op!
    Gr Esther

• 06 Januari 2008 - 20:46

Marijke Kort-bakker:

Hallo Maayke en Robin,
    nog de beste wensen en dat jullie in het nieuwe jaar nog maar veel mogen genieten en de camper jullie niet in de steek zal laten. Zit er nog een verhaaltje voor de koerier in de zwijnenjacht?
    groeten,
    Marijke

• 07 Januari 2008 - 07:12

Monique De Moree:

Hej,
    Ik heb via hyves een berichtje gestuurd over de pups(reu) ;-)