Na 289 kilometer sla linksaf… - Reisverslag uit Tom Price, Australië van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu Na 289 kilometer sla linksaf… - Reisverslag uit Tom Price, Australië van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu

Na 289 kilometer sla linksaf…

Door: Maayke

Blijf op de hoogte en volg Robin en Maayke

28 September 2007 | Australië, Tom Price

Resultaat na twee weken Australië:
1. Eén camper met meer dingen die niet werken dan wel. Gelukkig hoort de motor tot nu toe tot de laatste categorie dus na een verblijf van bijna een week in Perth zijn we vorige week donderdag begonnen aan de tocht en hebben inmiddels zo’n 1500 kilometer afgelegd. We wisten vantevoren dat Australië groot is maar we verbazen ons nog steeds over de afstanden die we soms af moeten leggen in mooi, verlaten maar na een tijdje toch wel eentonig landschap. Het weer is over het algemeen erg goed sinds we Perth hebben verlaten, alleen in het begin begon het ‘s nachts te regenen en toen ontdekten we dat onze camper ook nog lekt. Weliswaar alleen bij de achterklep maar daar liggen we wel met ons hoofd ’s nachts en ik had er behoorlijk de balen van. Robin heeft het probleem inmiddels verholpen en da’s maar goed ook want we komen steeds dichterbij de tropische Northern Territories (hoofdstad Darwin) en The Wet (het regenseizoen) begint binnenkort, dus… Maar vooralsnog is het nog ontzettend droog en heet (30+) en de airco valt onder de categorie niet-werkend, dus we zien best wel af.
2. Een stuk of 50 kangoeroes, waarvan 5 levende. Er wordt aangeraden om na zonsondergang niet meer op de wegen buiten stadjes te komen in verband met het vele wild dat dan actief is en de kans op een aanrijding is erg groot. De zogenaamde ‘roadtrains’, vrachtwagens van soms wel 50 meter lang, rijden natuurlijk dag en nacht en stoppen werkelijk nergens voor en al zeker niet voor overstekend wild of vee. Dat betekent, vooral in de Outback waar gebieden met vee niet eens omheind zijn, dat er regelmatig beesten worden geschept door de bullbars waarmee de roadtrains standaard zijn uitgerust. Aan de dode kangeroes en emoes begin ik nu wel langzaam te wennen maar ik kijk niet echt uit naar dooie koeien en paarden langs de kant van de weg! We zullen zien…
3. Zo ongelooflijk veel verhalen van wat er allemaal ‘amazing’ is dat we, als we alle goedbedoelde adviezen van waar zeker heen te gaan moeten opvolgen, over 100 jaar nog niet klaar zijn hier in Australië.
4. Een welgemeende uitnodiging om tijdens onze reis de Solomon Islands aan te doen en te logeren bij een Nederlands echtpaar, Kevin en Maggie, dat al meer dan 40 jaar aan deze kant van de aarde woont. We gaan zeker proberen op deze uitnodiging in te gaan, het leken ons erg aardige mensen en bovendien staan de Solomon Islands, één van de meest afgelegen plaatsen op aarde, op ons verlanglijstje, dus wat let ons? Dat zal dan waarschijnlijk na Nieuw Zeeland gaan gebeuren en in plaats van de Cook Islands, maar we moeten even gaan uitzoeken hoe het zit met tickets die kant op.

Van de TomTom met de kaarten van Australië hebben we vooral in Perth heel veel plezier gehad. We zijn heel wat adressen af geweest in onze zoektocht naar een camper en Tom bracht ons iedere keer zonder problemen naar het juiste adres. Ook is hij heel handig bij het plannen van routes en geeft hij bijvoorbeeld aan hoe ver het nog is naar het volgende benzinestation. Dat laatste was vandaag ook weer zeer prettig. Onze camper rijdt op zowel LPG als benzine en omdat de benzinetank niet zo groot is hebben we standaard een jerrycan met 20 liter extra bij ons. Die hebben we vandaag nodig gehad want bij de vorige tankbeurt was er geen LPG te krijgen en we zijn zo ongeveer op de laatste druppels benzine bij het volgende bezinestation aangekomen. Dankzij TomTom wisten we steeds hoe ver we eventueel nog zouden moeten lopen als de laatste druppels echt op zouden raken. Dus Robin’s collega’s: bedankt voor dit geweldige afscheidscadeau!

Robin verheugt zich al op de eerste snorkel-, duik- en visactiviteiten die nog in het verschiet liggen. Het is wel aan te raden om steeds te informeren of zwemwater veilig is want de Salties (zoutwater krokodillen) staan er om bekend dat ze wel een hapje mensenvlees lusten.

Wij vetrekken zometeen de Outback in en het zal weer een tijdje duren voor jullie wat van ons horen, waarschijnlijk plaatsen we ons volgende bericht als we in Darwin zijn.

De foto's bij de berichten kunnen we trouwens plaatsen dankzij een een gulle gift van Ruben en Carola!

• 28 September 2007 - 07:31

Jaap,Jenny & Kids:

hoi daar!! (waar?)
    We hebben jullie verhaal weer met veel plezier gelezen! en natuurlijk jullie foto's weer bekeken!
    Ismay wil graag nog een foto van een kangaroo zien! haha maar liever geen dooie!
    We wensen jullie heel veel plezier met het vervolg van jullie reis!!
    we wachten weer op het volgende bericht!
    Liefs Jaap,Jenny,Ismay & Noa Lyn

• 28 September 2007 - 08:38

Janke En Gerry:

Leuk om jullie verhalen en fotos te bewonderen!! Wij zijn net terug uit Kenia en moeten nog effe weer wennen aan holland en zijn wel een beetje jaloers op jullie!!!!!!!!Nog veel genieten jullie en tot snel weer hoors, dikke knuffel !!!!!!!

• 28 September 2007 - 14:58

Marijke Kort-bakker:

Hallo allebei,

Geweldig om zo op de hoogte te blijven van jullie reis. Het ziet er nog steeds allemaal heel goed uit (ondanks de gebreken aan de camper). Ben nu al benieuwd naar je volgende verslag.
    groeten,
    Marijke

• 28 September 2007 - 15:30

Ali En Merel:

Wat leuk om weer van jullie te horen!! En fijn dat het goed gaat en heel bijzonder is. Wel balen dat de camper wat mankementen vertoont maar zo lang hij maar blijft rijden redden jullie al outbackers het wel. De foto's zijn super en geven echt een beeld van jullie leven daar!
    Hier alles prima. De groep heeft het erg leuk in Turkey. Prachtig weer en mooi hotel. Helaas wel overboekt bij de terugvlucht....

Goede reis en tot mails!!

• 30 September 2007 - 06:33

ELMS:

Geweldige foto's! Komen jullie onderweg nog wel eens iemand tegen of is het echt zo stil als de foto's me willen laten geloven? Veel plezier, ELMS

• 01 Oktober 2007 - 21:45

Jan En Esther:

Ha Robin en Maayke,

Wat ziet Australië er prachtig uit zeg! Dat land staat ook nog bij ons op het verlanglijstje. Ik kan me wel voorstellen dat het met die afstanden af en toe wat saai wordt maar jullie bush-tocht zal wel weer voor de nodige spanning zorgen...

Hier alles goed, lekker Hollands weertje dus jullie mannen maken aardig wat slidingen door het natte gras achter de tennisballen aan!

Veel plezier, groet Jan en Esther

Robin en Maayke

Robin en ik hadden een tijdje geleden besloten dat we voordat we de leerplicht echt niet meer kunnen ontlopen (in Duitsland begint die bij zes) nog een keer langer naar Australië en Nieuw-Zeeland wilden. Jammergenoeg wilde Defensie niet met dit plannetje meewerken en dus zit Robin nu voor een halfjaar in Mali en gaan Jelle, Evy en ik vandaag met ons drieën via Dubai naar Brisbane. Daar zullen we eerst een tijdje verblijven bij vrienden die we kennen uit Duitsland, waarna we met een campertje via Canberra naar Melbourne zullen trekken en vervolgens naar Nieuw-Zeeland vliegen. Behalve de vliegtickets hebben we nog niks vastgelegd, zo zijn we lekker flexibel en zien we wel waar we uitkomen. Begin maart gaan we weer terug want we willen natuurlijk niks van Robin's verlof missen!