Terug in de westerse beschaafde wereld - Reisverslag uit Perth, Australië van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu Terug in de westerse beschaafde wereld - Reisverslag uit Perth, Australië van Robin en Maayke - WaarBenJij.nu

Terug in de westerse beschaafde wereld

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin en Maayke

15 September 2007 | Australië, Perth

Na een rustig weekje in Hua Hin zijn we er vol tegenaan gegaan in Bangkok, maar niet voordat ik op de foto was gegaan met een wereldberoemdheid. Een wilde taxirit in de spits van Bangkok eindigde bij het Prince Palace Hotel, waar we op de 23e etage een kamer betrokken. De eerste ochtend het wekkertje op 0530 gezet om op tijd te komen voor de fietssafari door Bangkok onder leiding van de Nederlandse Co van Kessel. Hij woont hier al 32 jaar en het idee voor de fietstochten is voortgekomen uit zijn weerwil om voor het rode stoplicht stil te staan. Door tussendoor weggetjes en smalle steegjes te nemen heeft hij ontdekt dat Bangkok heel goed met de fiets te doen is en zo zijn de fietstochten geboren. Onder zijn leiding zijn we de achteraf straatjes van Bangkok ingedoken, om uiteindelijk vijf en een half uur later weer aan te komen bij het vertrekpunt. In een willekeurige Nederlandse stad zou je na tien minuten al van de fiets zijn geslagen (de eerste tien minuten zou je alleen worden uitgescholden) maar in Bangkok smelt je gewoon samen met de rest van de weggebruikers (bussen, taxi’s, tuktuks, scooters, honden, katten). In Chinatown zijn we letterlijk door een visafslag gefietst waar helemaal niemand vreemd opkeek. Het resultaat is wel dat Maayke voorlopig geen vis eet. Af en toe werd de tocht onderbroken en voortgezet met een zogenaamde longtailboat om een ander stuk van de stad te bereiken. Overigens lijkt Bangkok te bestaan uit één groot moeras en kun je overal met de boot komen voor een paar Bahtjes, zolang je tenminste weet waar je bent en waar je naar toe wilt. Wat (mij) opviel was de grote hoeveelheid vis in de kanaaltjes. Deze vissen worden volgens Co beschouwd als huisdieren en worden iedere dag gevoerd naar goed Boeddhistisch gebruik. Net als de honden en kippen, die overal rondlopen, worden deze vissen niet gevangen om te worden opgegeten. De vele, vele (zwerf)honden zijn ongelooflijk verdraagzaam (hier kan onze Aragon nog een voorbeeld aan nemen…) en liggen eigenlijk alleen maar in de weg. Ik denk dat ze voor de agressieve exemplaren een uitzondering maken en dat die ergens in Chinatown op een klein bamboe stokje eindigen. Onderweg hebben we nog een eenvoudige lunch genoten in een restaurantje waar je anders nooit terecht zou zijn gekomen en ik had het idee dat Co en ik als enigen echt hebben genoten van het eten. Al met al een prima dagje (Bryan, bedankt voor de tip) en een echte aanrader voor iedereen die een dag over heeft in Bangkok.
De tweede dag hebben we de taxiboot gepakt naar het grootste winkelcentrum: Mah Boon Krong. Voor je rust hoef je hier niet naar toe te gaan en na een uurtje weet je precies hoe een mier zich zou voelen. Betaalbaar internet was hier wel te vinden en zo hebben we legering en transport kunnen vastleggen voor onze eerste dagen in Australië.
Tien dagen Thailand waren meer dan genoeg, we waren klaar met de opdringerige beleefdheid..

Tijd voor wat westerse beschaving dus op naar Australië!
De vlucht van Thai Airways zat natuurlijk vol met Thai en Thaikes en de buurman van Maayke zat ook nog eens lekker de hele reis te schijten en te boeren. Iedereen denkt nu natuurlijk: ‘da’s niks nieuws over Robin’, maar deze keer was de buurman een Thai, ikzelf heb me natuurlijk voorbeeldig gedragen. Na een verder rustige nachtvlucht van zo’n zeven uur zijn we gisterochtend aangekomen in Perth, in het westen van Australië. De meeste mensen ‘doen’ alleen de oostkust van Australië (Cairns - Sydney of omgekeerd) maar wij willen proberen om in drie maanden via Darwin in het tropische noorden en Cairns in het noordwesten langs de toeristische ‘Goldcoast’ naar Sydney te rijden met ergens op de route een uitstapje naar Alice Springs in het hart van Australië.

In Perth hebben we onze intrek in een hostel, The Emperor’s Crown, genomen. We hebben nu ook een Australisch mobiel nummer, dat we de meesten van jullie al via de mail of sms hebben doorgeseind. Wie het niet heeft ontvangen en het toch zou willen hebben, moet maar even een bericht achterlaten, een e-mail sturen of naar Maayke’s mobiele nummer sms-en, we zetten het liever niet op internet. Het tijdsverschil met Nederland is inmiddels 6 uur en zal naarmate de reis vordert nog verder oplopen.
De komende dagen besteden we aan het zoeken naar een geschikte campervan en het inslaan van de nodige voorraden voor onze trektocht door Australië. Nadat Maayke in een ‘special’ over spinnen in Australië heeft gezien wat er hier allemaal rondkruipt en wat de gevolgen van een spinnenbeet kunnen zijn, heb ik ook alvast 100 meter horrengaas ingeslagen. Meer nieuws volgt als we echt op weg zijn. Aangezien het echt Hollands weer is in Perth (regen, wind, 17 graden) zal dat hopelijk niet al te lang duren.

• 15 September 2007 - 15:04

Jenny:

super leuk om weer allemaal te lezen! ook leuke foto's!!!
    heel veel plezier saampies!!
    liefs Jaap,Jenny,Ismay & Noa Lyn

• 15 September 2007 - 17:30

Arjan Kramer:

Hoi Maayke en Robin,
    Leuk om op deze manier wat te horen en bovenal te zien van jullie mooie reis die ik met belangstelling volg. Dit is weer eens wat anders dan ruim 3 weken Friesland met de boot. Ik heb nu een late dienst met Hisso, Roland, Ramesh (CWRL), John Brouwer, Ine en Frans Meesters.
    Hartelijke groeten uit de weerkamer waar het "gewone" leven verder gaat zonder al te veel nieuws.

• 16 September 2007 - 12:52

Joost:

Hi
    time flies: zo sta je nog in je tuin en zo ben je aan t andere eind van de wereld. errug leuk om te lezen en zien
    kben zelf 1x in darwin geweest. was voor werk dus niet heel veel kunnen doen maar 2 dingen die ik leuk vond als tussendoortje:
    -boottocht over adelaide river met kroko's (verrry impressive) en roofvoges(prachtig!!) voeren
    -seafoord festival aan darwin harbour: errug ongedwongen met muziek, comedy, drank en vis ..no worries maayke: er was ook ander eten ;-)
    veel plezier en tot mails
    joost

• 16 September 2007 - 17:56

Claudia:

Ben weer helemaal bij gelezen. En succes bij de aankoop van jullie camper, deze zetten jullie natuurlijk ook even op de foto. We blijven jullie volgen. Dikke kus Claud

• 19 September 2007 - 20:05

Maria En Jeroen:

Hoi Maayke en Robin, Erg leuk om van jullie een sms bericht te krijgen van de andere kant van de wereld! Gelukkig gaat alles goed met jullie. We hebben - natuurlijk - jullie bloemen gekregen 24 augustus en ik had ook al een mail gestuurd om jullie te bedanken, maar die hebben jullie dus niet ontvangen. Erg leuk, die bloemen. We hebben een erg mooie en ontspannen dag gehad en het weer was prachtig. Je zult de foto's nog wel zien.
    Verder gaat ook alles goed hier; de babykamer is nagenoeg af. Volgende week gaan we nog een weekje weg; een stel vrienden van ons trouwt in Polen - daar komen ze vandaan. En wij blijven dan een weekje daar rondkijken. Daarna moet ik nog 5 weken werken. De buik groeit gestaag, maar ik voel me verder prima.
    Nou, heel veel plezier daar en we houden jullie op de hoogte.
    liefs, Maria

Ik zie even niet hoe ik jullie foto's kan mailen, misschien lukt me dat later nog, dan kan ik onze trouwfoto mailen...

• 20 September 2007 - 09:49

Marijke Kort-bakker:

Hoi Maaike en Robin,
    Leuk om jullie belevenisssen te volgen. Maaike, wel vis blijven eten hoor, jij hebt toch het artikel aangeleverd over de essentiele olien?
    groeten,
    Marijke

• 21 September 2007 - 11:59

Myranda:

He Robin en maayke,

Klinkt wel geweldig hoor wat jullie allemaal meemaken. Verstandig dat je horrengaas hebt gekocht. Met jullie aantrekkingskracht op dieren weet je maar nooit wat je je in je slaapzakje tegenkomt.

Succes met de aankoop. Groetjes, Myranda

• 21 September 2007 - 19:36

Ruud Voermans:

Hallo Maayke en Robin,

Leuk verhaal over jullie fiestocht door Bangkok. Zeker de moeite waard om te onthouden. Ik snap alleen niet waarom Maayke geen vis meer wil eten, je moet de visafslag in Casablanca eens zien. Het is heel gezond en als je het maar lang en heet genoeg bakt, dan zijn alle bacteriën dood. Zorg maar dat je wat hoorengaas overhoudt, jullie zullen straks ook nog wel wat overlast van vliegen hebben als je in de "bush" komt.
    Groeten,
    Ruud
    P.s. Maayke, eerste rooster van de vijf, waarvoor ik jou niet hoef in te roosteren is klaar. Nog vier te gaan!! Time flies, cheers mate.

• 29 September 2007 - 10:52

Pa En Ma:

Hallo Robin en Maayke.
    Jullie weten het misschien al, maar wij arriveren op 26 dec. a.s. in Auckland. Wij verheugen ons er ontzetend op. Jullie zitten dan net op de helft van de reis en kunnen Oud en Nieuw samen met jullie vieren. Geniet nog maar een paar weken van jullie verblijf in Australië. Tot mails en veel liefs en groetjes van ons.